مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:22005 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:24

خيلي سعي دارم كه از گناهان دوري كنم ولي موفق نمي شوم، خواهشمندم راهنمايي ام كنيد.
همان طور كه ثابت شد، خدا به بشر بسيار نزديك است و متأسفانه ما هستيم كه در اثر گناه از خدا دور مي شويم و براي دور نشدن از خدا و برگشتن به خدا (در صورت دور شدن)، بايد گناه نكنيم و در صورت ارتكاب، فوري توبه كنيم. راه كارهاي زير براي دوري از گناه مفيد است: 1- توجه به حقيقت گناه و عواقب شوم آن در دنيا و آخرت، نتايج ارزشمند ترك گناه و انس با خدا، بهره مندي از اسرار الهي، درك لذت عبادت، حل مشكلات دنيوي و اخري، محبوبيت و عزت در دو جهان، عاقبت به خيري، بهره مندي از لذت هاي واقعي و ابدي در آخرت و... . براي آگاهي بيشتر در اين باره ر.ك: گناه و عواقب شوم آن، سيد هاشم رسولي محلاتي. 2- توبه امكان پذير، لازم و مورد قبول حضرت ربوبي است و از الطاف حضرت ربوبي به بشر اين است كه او ستارالعيوب است و اگر كسي توبه كند، خداوند آثار گناهانش را پاك مي كند؛ بلكه او را محبوب ديگران مي نمايد. در حديث قدسي آمده است كه: «اگر كساني كه از من فرار كرده اند مي دانستند كه چقدر مشتاق ملاقات آنها هستم از شوق اين حقيقت، جان مي سپردند». 3- كساني در تهذيب نفس موفق مي شوند كه داراي دو ركن باشد: الف) عقل عارف؛ كه در تشخيص حق از باطل اشتباه نكنندو پس از فهميدن به حق عمل كند. ب ) نفس عزوف؛ كه بفهمد گناه سم است. در نتيجه از آن متنفر مي شود براي آگاهي بيشتر ر.ك: حماسه و عرفان، آيت اللَّه جوادي آملي. 4- مجالست با اولياي الهي و دوستان مؤمن و نمازخوان. بعضي از اصحاب به پيامبر(ص) مي گفتند: وقتي در محضر شما هستيم خيلي به خدا نزديك مي شويم، ولي وقتي از شما فاصله مي گيريم (با مردم عادي همنشين مي شويم) آلوده مي گرديم. حضرت(ص) فرمودند: اگر شياطين به دور قلب شما گردش نمي كردند، شما هم مي ديد آنچه من مي بينم و مي شنيديد آنچه من مي شنوم، {V(لب اللباب، علامه حسين تهراني)V}. 5- سعي شود از مشارطه، مراقبه، محاسبه، استغفار، استفاده از غذاي حلال، حفظ زبان از 185 آفت آن، توبه، جهاد، محبت به بندگان خدا - به خصوص والدين - و... دريغ نورزد. براي آگاهي بيشتر ر.ك: مراحل اخلاق در قرآن آيت اللَّه جوادي آملي.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.